Mi köze a drogprevenciónak a balesetmegelőzéshez?

Újabb egymillió.

Ez a szlogenje a Volvo új kampányának, amelynek célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a biztonságos vezetésre, és ennek keretén belül megmutatja, milyen technológiákat fejlesztett ki, illetve fejleszt most is a Volvo ennek érdekében.

marihuánás cigi

Az első és talán legszemléletesebb példa a jó öreg biztonsági öv. A hárompontos biztonsági övet 1959-ben vezette be a Volvo, és a bemutatásakor egyáltalán nem aratott vele osztatlan sikert. Ettől függetlenül a biztonsági öv azóta több mint egymillió ember életét mentette meg, és a cég a következő nagy dobásra készül: újabb emberi életeket akar megvédeni (innen a kampány neve).

Mi jön a biztonsági öv után (illetve mellé, kiegészítésként)? Például a vezetőfigyelő kamerák, és itt kerül a képbe a címben ígért témánk, a drogprevenció. A vezetőfigyelő kamerák és egyéb érzékelők célja, hogy a gépkocsi felismerje, amennyiben a nyilvánvalóan ittas vagy figyelmetlen vezető állapota súlyos vagy halálos kimenetelű balesetet okozhat – mi több, képes közbelépni is.

Nyilván egy ilyen technológia kidolgozása azért került előtérbe, mert számos baleset történik alkohol-, illetve drogfogyasztás miatt. Ha az itthoni helyzetre vagyunk kíváncsiak, a Központi Statisztikai Hivatal oldalán meg lehet nézni a statisztikákat havi lebontásban a közúti balesetek számáról, illetve azt, hogy ebből hány baleset oka volt az alkoholfogyasztás:

Év

Balesetek száma

Ittasan okozott balesetek

2019

16 627

1396

2018

16 951

1442

2017

16 489

1402

2016

16 627

1592

2015

16 331

1577

Jöjjön egy elgondolkodtató párhuzam

A Volvo-kampány felidézi azokat a kezdeti (és mára már bebizonyosodott, hogy téves) kritikákat, amelyekkel a média és a nagyközönség a biztonsági öv bevezetését fogadta:

  • „A biztonsági öv az emberi jogok megsértése.”
  • „Jobb kirepülni, mint bent csapdába esni.”
  • „Borzalmas ötlet.”

Ismerős kritikák? Vannak, akik pontosan ilyen érveket hangoztatnak akkor is, amikor a droghasználat visszaszorítása kerül szóba.

Mert ahogy (minden megalapozatlan kritika ellenére) a biztonsági öv rengeteg életet mentett meg, ugyanúgy a drogok társadalmi jelenlétének visszaszorítása és a drogmegelőzés szintén rengeteg életet mentett meg, és menthetne meg!

Ha jobban belegondolunk, a droghasználat törvényen kívül helyezése és a drogprevenció egy biztonsági öv a fiatalok jövőjét illetően.

Nézzük meg, mit mond a tudomány a droghasználat és a gépjármű-vezetői teljesítmény összefüggéseiről.

Milyen drogok rontják bizonyítottan a gépjármű-vezetői teljesítményt?

A kísérleti vizsgálatok kimutatták, hogy bizonyos kábítószerek negatívan befolyásolhatják a vezetői teljesítményt; egyes drogok esetében a hatás az adagtól függ. Vagyis bizonyított tény, hogy:

A marihuána ronthat bizonyos, a vezetéshez szükséges kognitív és pszichomotoros képességeket.

Egyes terápiás alkalmazású gyógyszerek (Rivotril, Xanax stb.) is nyilvánvaló teljesítménycsökkenést eredményeznek.

Alkohollal együttesen alkalmazva bizonyos illegális kábítószerek (pl. a marihuána) további teljesítménycsökkenést okozhatnak.

Az illegális kábítószerek tartós használata bizonyos kognitív és/vagy pszichomotoros képességek romlását idézheti elő, amiből az következik, hogy a vezetői teljesítmény csökkenhet – még akkor is, ha a vizsgált alanyból a szer már kiürült.

(forrás: Drog Fókuszpont)

Egy amerikai kimutatás szerint az alkohol után a marihuána az a drog, amelyet leggyakrabban mutatnak ki a balesetet okozó sofőrök vérében. Szintén gyakran kapcsolódnak balesetekhez egyes vényköteles gyógyszerek. 2016-ban a befolyásoltság alatt vezetők 19,7%-ának volt pozitív a tesztje valamilyen típusú opioidra. 

Kik vannak a leginkább veszélyben?

Alkoholos/drogos befolyásoltság alatt autót vezetni kockázatos; ezt a kockázatot leginkább a tizenéves és a fiatal felnőtt vezetők vállalják. Az autóvezetés terén általában kevés a tapasztalatuk, és más járművezetőknél nagyobb valószínűséggel becsülik alá vagy nem ismerik fel a veszélyes helyzeteket. Ha a vezetési tapasztalat hiánya kombinálódik a kábítószer-fogyasztással, az eredmények tragikusak lehetnek.

Milyen lépéseket lehet tenni az alkoholos/drogos befolyásoltság alatti vezetés ellen?

Számos ötletet lehet találni ennek kapcsán a neten, például hogy ne menjünk saját autóval bulizni, vagy taxizzunk. A drogprevenció azonban ennél többet akar elérni. Lényegesen jobb megoldás, ha megismerjük a tényeket, hogy pontosan mekkora kockázatot vállal az, aki alkoholos/drogos befolyásoltság alatt ül a volán mögé, és eleve nem nyúl ezekhez a szerekhez. Mindannyiunk biztonsága érdekében – ahogy a Volvo-kampány mondaná.

Drogtrendek Magyarországon: még mindig a kannabisz a vezető drog?

Drogtrendek Magyarországon: még mindig a kannabisz a vezető drog?

A hazai drog trendekről, általános képről kérdezték Németh Gergő drogprevenciós szakembert a Sola (vallási-kultúrális) Rádióban. Ennek részeként a szakember kitért arra is, hogy mennyire félrevezető a kannabiszt pusztán testi hatásai alapján megítélni.