Ronaldo és a drogmegelőzés: ki formálja a véleményt?

Egy fintor és egy rövid mondat: Ronaldónak ennyire volt szüksége ahhoz, hogy a budapesti UEFA-sajtótájékoztató előtt felforgassa a kedélyeket, majd rögtön a tőzsdét is. Mekkora hatalma van egy véleményvezérnek, és mit jelent ez a fiatalok személyiségfejlődése szempontjából? Hogyan hasznosítható ez az erő a drogmegelőzés területén?

Cristiano Ronaldo víz coca cola

Ronaldo egyetlen szóval felforgatta a kedélyeket és a tőzsdét. Hogyan hasznosítható egy véleményvezér hatalma a drogmegelőzés területén?

 

Egy szó, és a Coca-Cola piaci értéke 4 milliárdot zuhant

A véleménynek közösségformáló ereje van, és ez az erő esetenként hatalmas lehet. Amikor Cristiano Ronaldo a Magyarország–Portugália Európa-bajnoki meccset megelőző sajtótájékoztató előtt félrepakolta a kólásüvegeket, csak egy szót kellett mondania („Agua!” – „Víz!”), és a Coca-Cola részvényei zuhanni kezdtek. A jelenet után majdnem azonnal 1,6%-ot estek, ami nem kevesebb mint 4 milliárd dollár.

Rengeteg szempontból ismét bizonyítást nyert, hogy egy híresség képes befolyásolni a követőit, és a véleményformálás hatalmat ad a kezébe. Egy olyan sportikon, mint Ronaldo, akinek 300 millió követője van az Instagramon, tömegeket tud megmozgatni. Ebben nincs semmi újdonság. A hír azért is kapott szárnyra, mert ebben az esetben pontosan mérhető volt, hogy mennyit érnek a szavai. 4 milliárd dollárt.

Az üdítőital-ipar megérezte Ronaldo szavainak súlyát, de természetesen nem csak ezen az egy területen van következményük. A Coca-Cola esetében a változások tűpontosan körülírhatók. Azonban vannak olyan területek is, ahol a változások nem vagy nehezen számszerűsíthetők (például hányan döntötték el ennek hatására, hogy tesznek egy lépést az egészséges életmód felé, hogy jobban odafigyelnek az étkezésükre, és számtalan ilyen szempontot tudnánk felsorolni).

 

A drog témájú üzenet tudatosítása

Az ilyen, nehezen számszerűsíthető területek közé tartozik a drogmegelőzés is. Ha egy híresség, egy véleményformáló azt sugallja, hogy drogozni, alkoholt fogyasztani normális dolog, akkor az hat a fiatalokra. Ezzel a hatással számolnunk kell, még akkor is, ha történetesen nem tudjuk megmondani, hány ember tette le a voksát a kábítószerek kipróbálása mellett csak azért, mert valaki elhitette vele, hogy ez jó, vagy megoldást jelent bármire. Éppen akkor befolyásolják a gyermekek véleményét és nézeteit, amikor még nem rendelkeznek elegendő saját tapasztalattal ebben a témakörben, vagy nincsen lehetőségük arra, hogy összehasonlítsák ezt más információforrásokkal.

De a másik oldalról is igaz: ha azt kommunikálja egy híresség, hogy az egészséges életmód a követendő, és a droghasználat veszélyes vagy elítélendő, akkor az ugyanúgy hat a fiatalokra, és kihat arra is, hogy mennyi droghasználat van világszerte. Fontos az ő szava ebben a tudatosítási folyamatban, mert a véleménye a fiatalok gondolkodására is hatással van, igyekszik azt jó irányba változtatni.

Egy hiteles véleményformáló személyiség kedvező hatással van az emberek motiválására is. Így tud a legjobban terjedni az egészségtudatos magatartás, hogy a drogoktól való elfordulás váljon minél elfogadottabbá, része legyen a fiatalok életének. Egy kis odafigyeléssel nagy gondokat előzhetnénk meg. Erre kíváló példa Ronaldo hozzáállása.

Sok múlik a pozitív vagy a negatív hozzáálláson. A véleményformálásban felelősség van, és nem mindegy, hogy egy híresség hogyan bánik véleményformáló szerepkörével. Pozitív és negatív módon is hozzájárulhat az értékrend vagy az életmodellek alakulásához.

Tájékozódj, mielőtt véleményt alkotsz!

Drogtrendek Magyarországon: még mindig a kannabisz a vezető drog?

Drogtrendek Magyarországon: még mindig a kannabisz a vezető drog?

A hazai drog trendekről, általános képről kérdezték Németh Gergő drogprevenciós szakembert a Sola (vallási-kultúrális) Rádióban. Ennek részeként a szakember kitért arra is, hogy mennyire félrevezető a kannabiszt pusztán testi hatásai alapján megítélni.