Ronaldo és a drogmegelőzés: ki formálja a véleményt?

Egy fintor és egy rövid mondat: Ronaldónak ennyire volt szüksége ahhoz, hogy a budapesti UEFA-sajtótájékoztató előtt felforgassa a kedélyeket, majd rögtön a tőzsdét is. Mekkora hatalma van egy véleményvezérnek, és mit jelent ez a fiatalok személyiségfejlődése szempontjából? Hogyan hasznosítható ez az erő a drogmegelőzés területén?

Cristiano Ronaldo víz coca cola

Ronaldo egyetlen szóval felforgatta a kedélyeket és a tőzsdét. Hogyan hasznosítható egy véleményvezér hatalma a drogmegelőzés területén?

 

Egy szó, és a Coca-Cola piaci értéke 4 milliárdot zuhant

A véleménynek közösségformáló ereje van, és ez az erő esetenként hatalmas lehet. Amikor Cristiano Ronaldo a Magyarország–Portugália Európa-bajnoki meccset megelőző sajtótájékoztató előtt félrepakolta a kólásüvegeket, csak egy szót kellett mondania („Agua!” – „Víz!”), és a Coca-Cola részvényei zuhanni kezdtek. A jelenet után majdnem azonnal 1,6%-ot estek, ami nem kevesebb mint 4 milliárd dollár.

Rengeteg szempontból ismét bizonyítást nyert, hogy egy híresség képes befolyásolni a követőit, és a véleményformálás hatalmat ad a kezébe. Egy olyan sportikon, mint Ronaldo, akinek 300 millió követője van az Instagramon, tömegeket tud megmozgatni. Ebben nincs semmi újdonság. A hír azért is kapott szárnyra, mert ebben az esetben pontosan mérhető volt, hogy mennyit érnek a szavai. 4 milliárd dollárt.

Az üdítőital-ipar megérezte Ronaldo szavainak súlyát, de természetesen nem csak ezen az egy területen van következményük. A Coca-Cola esetében a változások tűpontosan körülírhatók. Azonban vannak olyan területek is, ahol a változások nem vagy nehezen számszerűsíthetők (például hányan döntötték el ennek hatására, hogy tesznek egy lépést az egészséges életmód felé, hogy jobban odafigyelnek az étkezésükre, és számtalan ilyen szempontot tudnánk felsorolni).

 

A drog témájú üzenet tudatosítása

Az ilyen, nehezen számszerűsíthető területek közé tartozik a drogmegelőzés is. Ha egy híresség, egy véleményformáló azt sugallja, hogy drogozni, alkoholt fogyasztani normális dolog, akkor az hat a fiatalokra. Ezzel a hatással számolnunk kell, még akkor is, ha történetesen nem tudjuk megmondani, hány ember tette le a voksát a kábítószerek kipróbálása mellett csak azért, mert valaki elhitette vele, hogy ez jó, vagy megoldást jelent bármire. Éppen akkor befolyásolják a gyermekek véleményét és nézeteit, amikor még nem rendelkeznek elegendő saját tapasztalattal ebben a témakörben, vagy nincsen lehetőségük arra, hogy összehasonlítsák ezt más információforrásokkal.

De a másik oldalról is igaz: ha azt kommunikálja egy híresség, hogy az egészséges életmód a követendő, és a droghasználat veszélyes vagy elítélendő, akkor az ugyanúgy hat a fiatalokra, és kihat arra is, hogy mennyi droghasználat van világszerte. Fontos az ő szava ebben a tudatosítási folyamatban, mert a véleménye a fiatalok gondolkodására is hatással van, igyekszik azt jó irányba változtatni.

Egy hiteles véleményformáló személyiség kedvező hatással van az emberek motiválására is. Így tud a legjobban terjedni az egészségtudatos magatartás, hogy a drogoktól való elfordulás váljon minél elfogadottabbá, része legyen a fiatalok életének. Egy kis odafigyeléssel nagy gondokat előzhetnénk meg. Erre kíváló példa Ronaldo hozzáállása.

Sok múlik a pozitív vagy a negatív hozzáálláson. A véleményformálásban felelősség van, és nem mindegy, hogy egy híresség hogyan bánik véleményformáló szerepkörével. Pozitív és negatív módon is hozzájárulhat az értékrend vagy az életmodellek alakulásához.

Tájékozódj, mielőtt véleményt alkotsz!